Ja. Der er tusindvis af publicerede undersøgelser, der viser den kliniske effekt af laserterapi. Blandt disse er der mere end hundrede strengt kontrollerede, videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer virkningen af laser på mange sygdomstilstande.
Laserbehandling er videnskabeligt studeret i flere lande og resultatet er publiceret i  videnskabelige tidsskrifter. Følgende resultater er registreret:
-Immunsystemet kan forstærkes således at forskellige sygdomstilstande lindres, eksempelvis  astma og allergier.
-Reumatisk besvær (Gigt): Smerte såvel som betændelsestilstande kan påvirkes positivt af  laserbehandling både i almindelighed og lokalt.
-Smerter og spændinger i f.eks ryg, nakke, skulder og knæ, lindres med laveffekt laser, ligeson  migræne og andre hovedpine symptomer.
-Heling af idrætsskader som tennisalbue/arm, hælspore, forstuvninger og benbrud m.m  fremskyndes af laserbehandling.
-Orale lidelser: Der er store erfaringer med behandling mod betændelsestilstande, isninger, løse  tænder, og mundtørhed (Sjôgrens syndrom).
-Andre problemer som med fordel kan behandles er bihulebetændelse, mellemørebetændelse,  akne, herpes og dårlig blodcirkulation m.m.

Laserbehandling er i dag en fuldt ud anerkendt behandlingsform. Bl.a. har Norges sundhedsmyndigheder den 01.07.2001 godkendt brugen af laserbehandling (LLLT) indenfor smerte- og helingsbehandling.

De Amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA har godkendt brugen af laser til bl.a. smerte- og sårbehandling og de har ligeledes godkendt det til behandling af seneskedehindebetændelse (CTS – Carpal TinnelSyndrome). I EU er laserudstyr, CE-mærket som medicinsk behandlingsudstyr, eks. CE-0123 (TÜV) og dermed generelt godkendt som en medicinsk behandlingsmetode til smerte- og helingsbehandling.

Offentliggørelsen i The Lancet, 2009, om laser til smertebehandlingen af nakkeskader (Neck pain), blev set som et stort skridt frem i mod en fuld anerkendelse af laserlyset positive egenskaber til behandling. Daglig bruger mange læger, dyrlæger, tandlæger og fysioterapeuter og specielt mange alternative behandlere laserlys i deres behandlinger. Det skyldes det faktum, at flere og flere behandlere har indset de mange muligheder, laserlyset har og at der i dag er over 6000 publicerede, videnskabelige undersøgelser og forsøg fra verden der viser, at bestemte bølgelængder og energier, har stor positiv effekt på en række lidelser og behandlingsmetoder.

Gør det ondt? Hvordan føles en behandling?
Behandlingen er ikke ubehagelig. Ofte mærker man intet. Lejlighedsvis føles en mild, lindrende varme eller prikken.
Smerte er en god respons, når immunsystemet og de inflammatoriske processer aktiveres og helingsprocessen bliver boostet, bare rolig smerten aftager igen.

Hvor stor er chancen for at blive rask?
Ved behandling af sådanne problemer, hvor man ved, at laveffektlaser giver god effekt, regner man med, at ca. 75-90% bliver helt raske eller meget bedre, forudsat at den rette laser anvendes, og at terapeuten har gode kundskaber.

Hvor lang tid tager hver behandling?
Behandlingen tager fra 5 til 40 minutter, afhængig af størrelsen af det område, der behandles.

Hvor mange behandlinger skal der til?
Det afhænger af hvilken tilstand, der behandles. For nogle akutte tilstande vil 1-6 behandlinger være tilstrækkeligt. Tilfælde af en mere kronisk karakter kræver måske 10-15 (eller flere) behandlinger. Nogle tilfælde, som f.eks. alvorlig artritis (ledbetændelse), kan kræve løbende periodiske behandlinger for at kontrollere smerter.

Hvor lang tid går der, før der er effekt?
Du vil ofte kunne føle en bedring (normalt smertereduktion) allerede efter den første behandling.
Nogle gange vil der ikke kunne registreres en bedring ved de første behandlinger. Dette betyder ikke, at der ikke sker noget. Hver behandling er kumulativ, og i nogle tilfælde ses resultater derfor først efter 3 eller 4 behandlinger.

Kan laserterapi bruges sammen med andre former for behandling?
Ja! Laserterapi bruges ofte med andre former for terapi, herunder kiropraktik, fysioterapi, massage, elektroterapi og efter operation.
Andre behandlingsformer kan bruges sammen med laserterapi til at øge effekten af behandlingen.

Hvad sker der ved en LASERBEHANDLING?
Laserbehandling er smertefri. Den frigivne energi øger blodcirkulationen, trækker væske, ilt og næringsstoffer til det beskadigede område. Dette skaber et optimalt helbredende miljø, der reducerer betændelse, hævelser, muskelkramper, stivhed og smerte. Det skadede område vender tilbage til sin normaltilstand, så funktionen i det behandlede område genoprettes, og smerten mindskes.

Patienters udbytte AF LASERTERAPI på celleniveau?
Laser er en speciel form for forstærket lys. Laser er meget rent lys, der er i stand til at trænge dybt ind i vævet, ind til hver enkelt celle. Cellen absorberer laserlyset og omdanner det til ren energi.
Alle kroppens celler er programmeret til at
1. reparere enhver skade på vævet - akut eller kronisk.
2. bekæmpe alle fremmedlegemer - bakterier og svamp.
3. bringe vævet tilbage til dets oprindelige, sunde tilstand.

Disse processer kræver energi, og derfor tager helingen af en akut skade den tid den tager.
Nogle gange bliver helingen ikke 100 % færdiggjort og der dannes f.eks. arvæv.
Andre gange går helingsprocessen i stå på et tidligt tidspunkt i forløbet, og der opstår en kronisk skade.
Alt sammen på grund af manglende energi i cellerne.
Laserlyset tilfører energi til cellerne og derved accelereres den naturlige helingsproces ved en akut skade fra uger til dage.

Kroniske skader begynder at hele op og immunforsvaret bliver mobiliseret til at bekæmpe bakterier, vira og svamp.
 Med effekten af laserterapi er det vigtigt at understrege, at det er kroppens eget reparationssystem i form af vores celler, der udfører arbejdet.
Laserne giver blot ekstra energi til processen, så den går meget hurtigere.

Hvad behandles med MID-laser?
Forskellige lasertyper påvirker væv og celler på forskellig vis.
Hvad der kan behandles beror derfor på, hvilken eller hvilke lasertyper en terapeut har adgang til.
Typiske “laserproblemer” hos mennesker kan være: herpes, helvedesild/herpes zoster, ansigtslammelse, nervebetændelse, venøse bensår, liggesår, følsomme tandhalse, problemer i ryg, nakke, skuldre og knæ samt visse reumatiske lidelser og idrætsskader.

En laserbehandling kan udføres så tidligt som omkring 30 minutter efter en skade.
Man bør være sikker på, at enhver blødning er stoppet før behandlingstart.
Kroniske problemer kan startes, når du er i stand til at få behandling.
Selv om det har været en lang tid (såsom måneder eller endda år) efter skaden eller symptomernes indtræden, er der en god chance for, at metoden kan hjælpe.

Om Mid Laser
Book