Information om Medicinsk Laser (MID)

Ja.

Der er tusindvis af publicerede undersøgelser, der viser den kliniske effekt af laserterapi. Blandt disse er der mere end hundrede strengt kontrollerede, videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer virkningen af laser på mange sygdomstilstande.

Metoden er blevet brugt siden 1960 og der er omkring 6000 offentlige studier på båbe celler, dyr og mennesker.

Metoden er klinisk bevist og har en dokumenteret effekt på forskellige skader og lidelser.

Laserbehandling er videnskabeligt studeret i flere lande og resultatet er publiceret i  videnskabelige tidsskrifter.

Følgende resultater er registreret;

• Immunsystemet kan forstærkes således at forskellige sygdomstilstande lindres, eksempelvis  astma og allergier.
  • Reumatisk besvær (Gigt): Smerte såvel som betændelsestilstande kan påvirkes positivt af  laserbehandling både i almindelighed og lokalt.
  • Smerter og spændinger i f.eks ryg, nakke, skulder og knæ, lindres med laveffekt laser, ligeson  migræne og andre hovedpine symptomer.
  • Heling af idrætsskader som tennisalbue/arm, hælspore, forstuvninger og benbrud m.m  fremskyndes af laserbehandling.
  • Orale lidelser: Der er store erfaringer med behandling mod betændelsestilstande, isninger, løse  tænder, og mundtørhed (Sjôgrens syndrom).
  • Andre problemer som med fordel kan behandles er bihulebetændelse, mellemørebetændelse,  akne, herpes og dårlig blodcirkulation m.m.

Laserbehandling er i dag en fuldt ud anerkendt behandlingsform. Bl.a. har Norges sundhedsmyndigheder den 01.07.2001 godkendt brugen af laserbehandling (LLLT) indenfor smerte- og helingsbehandling.

De Amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA har godkendt brugen af laser til bl.a. smerte- og sårbehandling og de har ligeledes godkendt det til behandling af seneskedehindebetændelse (CTS – Carpal TinnelSyndrome). I EU er laserudstyr, CE-mærket som medicinsk behandlingsudstyr, eks. CE-0123 (TÜV) og dermed generelt godkendt som en medicinsk behandlingsmetode til smerte- og helingsbehandling.

Offentliggørelsen i The Lancet, 2009, om laser til smertebehandlingen af nakkeskader (Neck pain), blev set som et stort skridt frem i mod en fuld anerkendelse af laserlyset positive egenskaber til behandling.

Daglig bruger mange læger, dyrlæger, tandlæger og fysioterapeuter og specielt mange alternative behandlere laserlys i deres behandlinger. Det skyldes det faktum, at flere og flere behandlere har indset de mange muligheder, laserlyset har og at der i dag er over 6000 publicerede, videnskabelige undersøgelser og forsøg fra verden der viser, at bestemte bølgelængder og energier, har stor positiv effekt på en række lidelser og behandlingsmetoder.

Laser er en speciel form for forstærket lys. Laser er meget rent lys, der er i stand til at trænge dybt ind i vævet, ind til hver enkelt celle.

Cellen absorberer laserlyset og omdanner det til ren energi.

En skade kræver energi, og derfor tager helingen af en akut skade den tid den tager.

Nogle gange bliver helingen ikke 100 % færdiggjort og der dannes f.eks. arvæv.

Andre gange går helingsprocessen i stå på et tidligt tidspunkt i forløbet, og der opstår en kronisk skade.
Alt sammen på grund af manglende energi i cellerne.

Lyset
Lys defineres som det synlige spektrum af farver og består af elektromagnetiske bølgelængder mellem ca. 400-800 nanometer.

Lys er en energiform, som opstår i materie, fx glødetråden i en glødelampe hvor elektrisk energi forvandles til lys.
En glødelampe udsender lys af flere bølgelængder svarende til flere farver, et spektrum af lys, som tilsammen danner hvidt lys.

Hvad er en laser egentlig
En laser er en lyskilde, som udsender lys med kun én bølgelængde og ikke et helt spektrum af bølgelængder som fx en glødelampe.

En laser beskrives eller betegnes gerne af den bølgelængde, som laserlyset har, eller det emne i laseren som producerer laserlyset.Tager man en almindelig lampe og en laser, så kan lysbølgerne fra en almindelig lampe sammenlignes med bølgerne på et stormfuldt hav.

Store og små bølger blandes, og bølgedannelsen er helt uorganiseret.

Lysbølgerne fra en laser er derimod velorganiserede og består af en eneste bølgelængde, hvilket kan sammenlignes med ”bølgerne” i sandklitte.

Bølgerne er sammenhængende og af samme bølgelængde.

Når lys optræder på denne organiserede måde, siger man, det er kohærent, hvilket er karakteristisk for alle lasere.